Laurin & Klement

Stručná historie hasičského automobilu

Automobil Laurin & Klement byl vyroben v roce 1922 továrnou v Mladé Boleslavi Laurin & Klement (dnešní Škoda), jako malý nákladní automobil. Jeho výrobní označení bylo Laurin & Klement Mh. Automobil zakoupily Lidové noviny Brno. Automobil sloužil jako dopravní prostředek pro přepravu novin a tisku na lince Brno – Vídeň. V roce 1932 odkoupil Sbor dobrovolných hasičů Krásněves tento automobil v ceně 9 000,-Kč a nechal jej přestavět na hasičský automobil. O přestavbu se postarala firma Josef Raus Velké Meziříčí. Čerpadlo bylo vyrobeno na zakázku firmou Sigmund Pumpy v Olomouci- Lutíně za 8952 Kč. Přestavba byla vyčíslena na 22048 Kč. Celková cena automobilu tedy byla 40000 Kč. 6. června roku 1933 byla stříkačka slavnostně posvěcena a začala naplno fungovat ve sboru. Automobil se z počátku využíval velice hojně, neboť na svou dobu měl parametry čerpadla na velmi vysoké úrovni. Postupem doby a nástupem nových technologií a strojů se přestal užívat a většinu následujícího času stál v hasičské zbrojnici, ba i v různých stodolách po vesnici. Automobil se tímto stával jen zřídka funkčním.

Tak roku 2002 proběhla první malá oprava pro zajištění základní funkčnosti stroje, aby bylo možno se strojem občas zavítat na různá výročí a slavnosti. Na podzim roku 2006 se skupinka hasičů rozhodla opravit elektroinstalaci stroje, ale po začátku prací a následném dalším průzkumu byl zjištěn celkový špatný technický stav automobilu a tím začala kompletní renovace historického hasičského vozidla Laurin & Klement Mh, jejíž výsledky můžete spatřit na vlastní oči. Renovace byla dokončena v dubnu roku 2011.

Tato renovace si vyžádala celkové finanční náklady ve výši cca 200 000Kč. Většinu finančních výdajů hradil sbor ze svého rozpočtu, ale také získal i řadu sponzorů, kterým tímto chceme poděkovat za vloženou důvěru. Přibližně 95% prací při renovaci automobilu dělali sami členové SDH Krásněves. Zhotovení čalounění, či nástřik karoserie, byl ale v režii odborných pracovníků. Na renovaci se aktivně podílelo 5 členů SDH.

 

 

Základní technické údaje automobilu:

Typ: Laurin a Klement Mh

Motor:

    Typ: Zážehový

    Počet válců: 4

    Objem: 4,9 dm3

    Ventilový rozvod: SV

    Rozvody: Ozubený řetěz

    Chlazení: Vodní -Termosifonové (gravitační)

    Příprava směsi: Visutý karburátor Zenith

    Mazání: Tlakovým olejem

    Doprava paliva: Z hlavní nádrže pomocí podtlaku v sání motoru do přídavné nádrže a dále samospádem do karburátoru

Spojka: Vícelamelová suchá třecí

Převodovka: Mechanická

    Počet stupňů: 4+R

Podvozek: Nýtovaný a šroubovaný žebřinový rám

Brzdy:

    Provozní: Bubnová na výstupní hřídeli převodovky

    Parkovací: Bubnová v zadních kolech

Čerpadlo:

Výrobce: Sigmund Pumpy Olomouc- Lutín (více o firmě Sigmund)

         Typ: Třístupňové s rotační vývěvou

         Objemový tok: 600 l/min

         Výtlačná výška: 160 m

Technická data:

        Šířka vozidla: 190 cm

        Délka vozidla: 500 cm

        Výška vozidla: 230 cm

        Hmotnost: 2300 kg

 

Poslední revize 15.4.2018

 

 

Veškeré fotografie lze shlédnout v sekci Fotogalerie.